GOBERNATIA: emprendre per a formar als líders polítics

21/03/2016

gobernatia 2 peq

Què fa un politòleg en un programa de formació d’emprenedors? Com es converteix la consultoria de comunicació política en projecte empresarial? Quines diferències hi ha entre el lideratge polític i l’empresarial? A totes aquestes preguntes ha contestat amb entusiasme José Luís Sahuquillo, soci director de GOBERNATIA i alumne mentoritzat en el Programa de Mentors de la Càtedra. GOBERNATIA és la primera Escola de Lideratge i Alt Govern que forma a càrrecs electes i futurs candidats electorals. En GOBERNATIA ensenyen als partits polítics, als seus membres i, especialment, a candidats i càrrecs electes, a fer política des de l’ètica i a través l’aplicació pràctica. Ensenyen a fer política en un escenari sotmès a la polèmica quasi diària. Malgrat aquest panorama, José Luis Sahuquillo, és optimista.
Explica’ns què és GOBERNATIA.
GOBERNATIA és la primera i única escola de capacitació pública d’Espanya. Som una escola de lideratge i alt govern i la nostra missió és arribar allà on no arriben les universitats públiques i privades en matèria de formació de càrrecs electes i futurs candidats electorals. I diversifiquem la formació en un ventall ampli de matèries fonamentals, que van des de la Ciència Política, a la Comunicació Institucional, passant pel Màrqueting Polític, el Lideratge, el Coaching Polític o el Govern Obert. I GOBERNATIA té nom en femení perquè, per a nosaltres, les empreses i els partits millor gestionats són aquells amb un lideratge femení important.

Quins són els referents de GOBERNATIA?
Ens mirem molt en el model anglosaxó i en les escoles de negoci en les quals es fuig del típic manual d’ús per als alumnes. Nosaltres ens basem en el pragmatisme dels casos d’èxit, de professors, consultors o polítics que hagen tingut experiències importants, rellevants, en la seua trajectòria. I ensenyem fent. No expliquem les coses sinó que ensenyem a fer-les. En aquest món de la consultoria i la formació, hi ha moltes persones que t’ho expliquen, però no t’ensenyen a fer-ho. Nosaltres volem empoderar a l’alumne perquè, explicant-li l’experiència i els casos d’èxit, siga capaç d’aplicar-ho i fer-ho.

GOBERNATIA: emprendre per a formar als líders polítics

Qui està darrere de GOBERNATIA?
Som quatre socis amb quatre perfils molt diferents: un sociòleg, una coach experta en psicologia dels partits polítics, un periodista i jo, que sóc politòleg i que dirigisc l’operativitat de GOBERNATIA. Som una comunitat col·legiada de quatre persones que espentem aquesta empresa que va nàixer fa 17 mesos i en la qual ja hem obtingut beneficis comptables. Però no solament açò, perquè sobretot, socialment, hem ajudat a molts partits polítics.

En quin punt de consolidació com a empresa es troba GOBERNATIA?
Doncs estic encantat d’explicar-vos, quasi com a primícia, que, encara que vam nàixer amb una vocació nacional, regional i local, ens estem posicionant d’una manera molt potent en Amèrica Llatina. Ens demanden molt en universitats públiques i privades, partits polítics, think tanks… És impressionant. Al juny vindran 54 doctors de la Universitat César Vallejo de Lima. Vindran a aprendre de la gestió pública espanyola. Hem fet de lobby per a alcaldes molt importants de Sud-amèrica, als quals els hem presentat a multitud de càrrecs i autoritats espanyoles i estem treballant en plans formatius amb universitats capdavanteres, sobretot de Perú, Colòmbia, República Dominicana i Costa Rica.

A què creus que es deu aquest èxit a Amèrica Llatina? Heu trobat allí més sensibilitat que ací?
No és que hem trobat més sensibilitat allí, és que ací no la tenim. Allí sí que hi ha una promoció de la capacitació pública dels candidats i és molt elevada. Una altra cosa que destacaria, a més de la sensibilitat, de l’interès, és que allí les ideologies són més difuses que ací. Nosaltres sempre intentem fer veure als polítics d’ací que han de tenir amplitud de mires, que hi ha postulats, idees i valors que poden introduir-los com a propis. Per exemple, el feminisme no té per què ser d’esquerres, pot ser perfectament de dretes. La transparència no ha de ser patrimoni exclusiu de l’esquerra. Intentem impregnar de valors ètics universals l’acció dels candidats i dels partits.

Per què vau decidir participar en el Programa de Mentors de la Càtedra?
Conec ADEIT i la Càtedra de Cultura Empresarial des de fa anys. Per a mi, tot el que ve amb la marca Càtedra em genera confiança immediatament i quan vaig veure els professors que ens anaven a fer classe, vaig decidir entrar. El fet que un curs amb aquests professors siga gratis, és una aposta de RSC importantíssima. Ens està servint per a adonar-nos de moltíssims errors. Ens ve molt bé comparar la nostra experiència amb la dels empresaris consolidats, és un un plaer escoltar-los i veure com tots estem destinats a cometre els mateixos errors. Ells tenen capacitat d’identificar les coses que ens passen i ajudar-nos a anticipar-nos i a buscar una solució.

El lideratge és un dels valors que s’associa a la política, però també a l’empresa. Quines diferències destacaries entre el lideratge d’un polític i el d’un empresari?
Hi ha patrons comuns bàsics per al líder en els dos camps: la capacitat d’aprenentatge continu, el treball en equip, la persuasió… Atenció, liderar no és manar, liderar és persuadir. L’única diferència és que el líder polític o públic ha de tenir una perspectiva ètica i de servei públic imperant en totes les seues accions de govern. En el lideratge empresarial, la similitud estaria en les polítiques de RSC o RSE, però clar, el govern empresarial no té per què aplicar la idea de servei públic que ha d’impregnar l’acció d’un líder polític. Els patrons comuns són bàsics per a que un líder es consolide en la política o en l’empresa, perquè no cal oblidar que el lideratge s’assenta pels altres, sempre ve validat per la societat, pels clients, els seguidors o els empleats.

I quins altres valors haurien de ser comuns per a empresaris i per a polítics?
Un dels valors que en l’empresa no s’està aplicant encara i que sí s’aplica en l’Administració pública és la transparència. A les empreses hi ha manca de  transparència i la transparència dóna confiança. Que el client, els seguidors, els futurs votants confien en nosaltres, legitima la nostra acció empresarial o pública. Per tant aquest valor, no solament a nivell empresarial, sinó a nivell personal de l’empresari com a cap visible de l’empresa, em sembla important. També les polítiques d’igualtat, la RSC, les accions de defensa del medi ambient, mobilitat sostenible, ONG… L’empresa ha d’inserir-se en la societat de forma inclusiva. Hem d’avançar i involucrar a les pimes perquè destinen un percentatge dels seus beneficis a accions de RSC, solidàries, compromeses. Encara que siga un percentatge xicotet.

En aquest camí de l’empreniment, quines serien les llums i les ombres?
El millor és tenir l’oportunitat de treballar en el que t’agrada. És fonamental tenir les ganes de treballar, il·lusió, temps i recursos. El pitjor, la solitud: jo tinc un equip de cinc persones, però davant les adversitats sents solitud. Hi ha poques administracions públiques que t’ajuden. Tot el contrari, sembla que es posen en contra amb obstacles de tota classe. La solitud a l’hora d’afrontar els problemes fiscals, econòmics o de personal, eixos moments en els quals ningú t’ajuda són durs. Per açò l’ajuda del Programa de Mentors de la Càtedra està sent tan important. Perquè en la solitud, ningú t’explica la realitat de l’empresa. Que tot no és tan bonic com ho pinten i que no tot naix en un garatge com el de Steve Jobs. Hi ha moltes llegendes sobre l’empreniment. Jo crec que cal nàixer amb una seu, invertir en marca, si pots, i sobretot en coneixement.

Quin és el futur de GOBERNATIA a mitjà termini?
Veig una consolidació del projecte molt bona. Hem nascut amb un esperit col·laboratiu i sense ànim de lucre, perquè no tenim un ànim de lucre fort. Ens apassiona el que fem i ens veiem com una escola potent a nivell iberoamericà. Solvent, amb un elenc de programes formatius molt complet i consolidat, amb molts alumnes sobretot de Amèrica Llatina. En el mig termini, abans de cinc anys, volem ser una escola de referència a Iberoamèrica. Si ara ens consideren com una escola referent nacional en formació política, en cinc anys veig a GOBERNATIA amb uns recursos humans molt amplis, un equip de col·laboradors molt potent, amb convenis amb universitats públiques i privades. Però també veig problemes propis de la marxa d’una empresa, algun obstacle econòmic, diferències entre els socis i altres qüestions previsibles que ens acompanyaran, sens dubte, en aquest camí.