Javier Garín: ‘En el programa de la Càtedra, guanya l’emprenedor universitari i guanya el mentor’

29/09/2016

_JBP0635

Explica l’Odissea que a Mentor se li va encomanar cuidar dels interessos d’Ulisses en la seua absència, quan va partir per a la campanya de Troia. Mentor també va assumir l’educació de Telèmac, fill de l’heroi. Segons la mitologia grega, la deessa Atenea usava el rostre de Mentor, quan volia comunicar-se amb Telèmac en el viatge que va fer a la recerca del seu pare.

Quan pensem en un mentor, pensem en un conseller,  en algú que és capaç de donar consells savis. Els programes de mentoring en l’entorn empresarial permeten potenciar l’aprenentatge dels empleats basat en l’ajuda d’uns altres més experimentats. La Càtedra de Cultura Empresarial aposten un any més per la mentorización a emprenedors universitaris. En plena fase de  preinscripció de la cinquena edició del Programa Mentors per a Emprenedors Universitaris, parlem amb el seu coordinador, Javier Garín.

Què és el mentoring?

El mentoring és un sistema que ja funciona en alguns països des de fa més de 15 anys. A Espanya es comença a parlar de mentoring com a ajuda a emprenedors. Però el nostre cicle Mentors per a Emprenedors Universitaris té un enfocament molt diferent, només hi ha una universitat als EUA que segueix el mateix model que nosaltres. Normalment, un emprenedor selecciona un mentor i desenvolupa el seu projecte.  En alguns casos, un mentor té diversos emprenedors i els ajuda. El nostre concepte parteix de les manques que hem tingut molts en la Universitat, on tot està preestablit i és més o menys previsible: estudiar, passar exàmens… En la meua època d’estudiant jo ja pensava que en cap de les meues assignatures  ningú m’havia preguntat quin era el meu problema, quins eren els meus dubtes.

El Programa Mentors per a Emprenedors Universitaris pretén compensar aquesta manca. Ací no hi ha res preestablit. Tenim 13 mentors, un professor i la resta, empresaris i directius- i tota la seua acció es basa en les preocupacions i dubtes personals de cada emprenedor universitari..

En quin punt de desenvolupament del negoci es troben els mentorizados en arribar al programa?

Ara mateix estem en període de selecció, rebem sol·licituds de totes les àrees: científiques, humanes, econòmiques… Anem al Parc Científic, a la Universitat, facultats, Instituts tecnològics. La condició és que hagen passat en algun moment per la Universitat de València i que tinguen un projecte viable. Hi ha incubadores que només seleccionen grans projectes perquè es desenvolupen ràpidament, que siguen escalables, per a guanyar molts diners fins i tot vendre’ls. El nostre programa té com a objectiu últim donar solucions als problemes de la societat, que generen beneficis i llocs de treball o que resolguen un problema social.

Durant 2 mesos, seleccionem projectes per a formar un o dos grups de mentoritats que tinguen possibilitat de retroalimentar-se. Guanya molt l’emprenedor i guanya molt el mentor. I és molt satisfactori veure com interactuen tots, com els emprenedors tenen una capacitat d’influència molt gran en un grup que estan travessant un moment similar en la seua carrera emprenedora, estan  començant a facturar, creant la societat o amb problemes de desenvolupament. Prioritzem clients viables, vinguen de la biomedicina, la tecnologia, app mòbils, temes socials… L’avantatge que ens dóna la Universitat de València és que no tenim socis que ens exigisquen. Un altre avantatge és que el programa és gratuït.

DSC_0008

Quin és el balanç d’aquests 5 anys del Programa Mentors per a Emprenedors Universitaris?

Es resumeix en una frase del mentor Javier Quiles: ‘si no existira caldria inventar-lo’. Aquesta és la conclusió. Hem vist convenis entre mentors i emprenedors, gent que ha passat del mig milió de facturació, que davant una situació de riscos ha constituït una companyia, gent que ha contractat, que s’ha traslladat, que està exportant… Hi ha projectes que han eixit, uns altres no, però el resultat és molt positiu. Prova d’açò és que cap mentor es dóna de baixa i que hi ha interès per inscriure’s en el programa.

Com es convenç als mentors?

Són emprenedors madurs, són empresaris i no han perdut en interès i la motivació per millorar. Quan veuen que hi ha una persona a la poden ajudar perquè s’identifiquen amb ell o amb ella perquè estaven en una situació semblant fa uns anys, es motiven, s’impliquen. No ho poden evitar.

Que aporta el mentor al emprenedor?

Li aporta moltes actuacions com a possibles solucions. Hi ha qui no sap on acudir per a fer contracte de lloguer en una nau, i en la sala es resol; algú explica en la sessió que té un conflicte amb un soci que es vol llevar de damunt i allí es dóna solució. Tenim un mentor que ha fet fallida dues vegades, açò és alguna cosa que ningú vol sentir però que convé que se sàpia. Els emprenedors universitaris han de conèixer els èxits i els fracassos i conèixer que el mentor que va fer fallida dues vegades es va alçar dues vegades. Sobretot, l’experiència en primera persona d’algú que ha alçat una empresa del no-res. El contacte directe amb directius o empresaris que traslladen els seus coneixements i experiències professionals a aquells comencen la seua trajectòria empresarial.

Etiquetes
, ,