Santi Soliveres: “Cal canviar la mentalitat que estigmatitza a l’empresari”

2/12/2015

DSC_0049

L’11 de gener de 2016, 40 emprenedors seleccionats arrancaran la quarta edició del Programa de Mentoring de la Càtedra de Cultura Empresarial. Tutelats per un equip de mentors coordinats per Javier Garín i format per empresaris d’èxit, els mentorizados obtindran una guia útil per a no fracassar en el món de l’empresa. Santi Soliveres s’incorpora com a formador després de crear les seues empreses –Waiki Juice i unes altres- …i guiarà als alumnes en els passos per a llançar una start up.

Què pot aportar la seua experiència a la difusió de la cultura empresarial amb la seua participació en aquesta iniciativa?

En un entorn en el qual cada vegada més universitaris volen començar el seu propi projecte, puc ajudar-los en aqueixes etapes inicials, des de la maduració de la idea i elaboració del mínim producte viable, usant una metodologia “Lligen”, i la manera de comercialitzar-ho, fins a la consolidació del projecte.

Quins són per a vostè les claus per a crear emprenedors?

En primer lloc, hauria d’haver-hi més facilitats per part de les administracions. És un comentari que s’escolta molt, però lamentablement és una realitat. Els costos de muntar una empresa, entre notaris, registre, comptabilitat, autònoms, etc, suposen un hándicap.

D’altra banda, en les universitats s’haurien d’incloure matèries tals com a gestió d’equips, lideratge, presa de decisions, entre unes altres, que doten als estudiants d’unes habilitats que després puguen aplicar quan s’enfronten a situacions reals en els seus propis projectes. Una major preparació en aquest sentit faria que alguns estudiants es vegen amb la força i el coneixement necessari per a emprendre.

Finalment, en aquesta societat que estigmatitza tant a l’empresari, fa falta un canvi de mentalitat, per part de tots els actors, i que es reconega la gran aportació a la societat de benestar que realitzem. Quan ser empresari siga una labor admirada per tots, segurament hi haurà més estudiants que vulguen seguir aqueixos passos.

Eres alumni de la Càtedra i vas participar en els seus programes formatius. Com has usat aqueixa experiència per al teu projecte empresarial?

ls ponents i directors dels programes formatius de la Càtedra de Cultura Empresarial destaquen per la seua trajectòria plena d’èxits però per a arribar a aconseguir-los, tots han hagut de superar situacions difícils i en alguns casos fins a dramàtiques. Són aquests testimoniatges els que m’han ajudat a no defallir quan m’he trobat amb problemes en les empreses que he muntat i els considere la part més valuosa que qualsevol estudiant que vulga emprendre pot rebre.

“L'EXPERIÈNCIA DELS MENTORS T'AJUDA A NO DEFALLIR DAVANT LES DIFICULTATS.”

Santi Soliveres

Com ha de ser la cultura empresarial avui dia? En què han de fixar-se els nous emprenedors per a completar la seua formació i adquirir coneixements?

Un emprenedor que vulga convertir-se en empresari d’èxit ha de formar-se constantment. Avui dia amb la tecnologia actual, existeixen moltes eines a l’abast dels emprenedors, gràcies les quals es poden obtenir consells molt valuosos dels principals executius a nivell mundial. El meu consell és llegir molt, tant llibres com a blogs, i escoltar conferències i podcast. Cert és que la quantitat d’informació a la disposició de l’emprenedor és apabullante, però si s’indaga bé en la trajectòria de l’autor i els assoliments que ha aconseguit, és fàcil separar el gra de la palla.

Ens pots explicar breument al fet que es dedica la teua empresa?

Després de vendre la meua anterior empresa, Cluster Family Office, vaig decidir donar un gir radical i vaig emprendre un projecte centrat en l’elaboració d’aliments ecològics. Fa temps que estava preocupat per la qualitat dels aliments que consumia diàriament, vaig començar a llegir estudis nous que reflectien una incidència important de l’alimentació en la probabilitat de patir malalties “del segle XXI” i li donava voltes a poder contribuir d’alguna manera a millorar la salut de la gent a través de l’alimentació. Quan vaig quedar lliure de les meues obligacions contractuals amb els meus anteriors socis, no ho vaig pensar i vaig començar aquest nou desafiament. Actualment, produïm sucs ecològics de verdures i fruites, però la idea és a mitjà termini produir sis o set productes diferents més, sempre amb la premissa que solament tinguen ingredients naturals i cap afegit (conservants, colorants, etc.).

A més, sóc soci i Investment Manager de dos fons d’inversió centrats en startups en fases primerenques, Sitka Capital Partners i Idodi Venture Capital i COO en Startupxplore, una plataforma que aporta transparència a l’ecosistema startup i on inversors amb pocs coneixements d’aquest sector poden invertir de la mà, i en les mateixes condicions, que els inversors més experimentats.

Podria explicar amb tres claus el contingut de la seua matèria?

La meua idea és ajudar a aquells emprenedors en tres àrees clau:

– Engegada del projecte

– Validació de la idea de negoci

– Consolidació del negoci una vegada validat

MAI EN LA HISTÒRIA D’ESPANYA HI HA HAGUT TANTES FACILITATS PER A UN EMPRENEDOR

Quins són les principals dificultats del emprendimiento en la seua opinió en aquest moment i concretament d’una start up?

Mai en la història d’Espanya hi ha hagut tantes facilitats per a un emprenedor, tant en termes de gent disposada a tirar un cable, interessadament (com poden ser les acceleradores), com desinteressadament (i ací la Càtedra de Cultura Empresarial és un dels màxims exponents). Bé és cert que encara es poden fer moltes coses més, tant des de l’administració, com indicava abans, com per part dels inversors. Avui dia és relativament senzill aconseguir finançament en les etapes inicials, però quan l’empresa madura i les necessitats de capital augmenten, cal seguir eixint fora a aconseguir aqueixos diners.

Creus que els empresaris naixen o es fan?

Ambdues. Hi ha gent que té fusta de líder. T’expliquen el seu projecte, com planegen gestionar a les persones, el creixement de l’empresa, el màrqueting, i és fàcil apostar per ells i pel brillant futur que els espera. Es nota que han nascut per a açò. No obstant açò, com en qualsevol especialitat, hi ha molta gent que té un talent per a una determinada àrea únicament, igual són bons en màrqueting, o en la part financera, però que solament dominen una part del tot que és una empresa no els frena, sinó tot el contrari. Tenen unes ganes d’aprendre enormes i, sobretot, el desig de portar el seu projecte el més lluny possible. Aqueixa gent igual no va nàixer empresària, però la passió que té pel que fa li porta a superar aqueixa falta de talent natural i aconseguir les metes que es proposa.

Si tires 500 triples després de cada entrenament, dia després de dia, pot ser que no et convertisques en el pròxim Michael Jordan, però segur que tindràs un buit en la NBA durant anys. Doncs ací el mateix, pot ser que no tingues el talent natural, però si t’obstines a aprendre dels millors, innovar constantment, tractar als teus empleats de la millor manera, dia després de dia, potser no sigues el pròxim Amancio Ortega o Juan Roig, però segur que seràs un empresari d’èxit.

Etiquetes