Carlos Bertomeu imparteix la primera classe de la 17 edició de QUI POT SER EMPRESARI?: ‘La clau de l’èxit de la cooperació empresarial és complementar, no competir’
El director d’acadèmic de la Càtedra de Cultura Empresarial i president d’Air Nostrum va inaugurar la 17 edició de Qui pot ser empresari? amb una classe sobre ‘La cooperació empresarial com a via per a crear empreses en sectors madurs’. Una lliçó en primera persona sobre l’experiència empresarial de l’aliança de la companyia d’aviació valenciana amb Iberia, dins de l’acte d’obertura del curs de referència de la Càtedra.
El president de la Càtedra, Carlos Pascual i el rector de la Universitat de València, Esteban Morcillo van participar en l’acte inaugural. Carlos Pascual va donar la benvinguda als nous estudiants que s’aproximaran, durant els pròxims 6 mesos, a la realitat empresarial de la mà d’alguns dels empresaris més rellevants de la Comunitat Valenciana. ‘No es tracta d’ensenyar-vos comptabilitat o lleis, es tracta que percebeu què és emprendre, com viu un empresari, com dorm amb l’empresa en el seu cap’, va dir Carlos Pascual als estudiants. Per la seua banda, el rector Esteban Morcillo va destacar el caràcter pioner de la Càtedra i va reiterar el suport de la Universitat a l’empresariat de la Comunitat Valenciana: ‘les empreses sou part de la societat civil, si hi ha una universitat compromesa amb l’empresa eixa és la Universitat de València gràcies a ADEIT i a la Càtedra’.
Competir vs complementar
Carlos Bertomeu va compartir en la seua conferència idees sobre com pot funcionar la cooperació empresarial com a avantatge competitiu en alguns mercats, enfront de l’estratègia de confrontació. Com a exemple, la relació d’Iberia amb Air Nostrum com una aliança per a crear valor. A partir d’aquesta experiència, Carlos Bertomeu va assegurar davant el esudiants de Qui pot ser empresari? que la clau de l’èxit d’un projecte de cooperació empresarial es recolza en l’equilibri i en la creació de valor. Segons Bertomeu, per tal què el projecte de cooperació funcione ’ha d’haver-hi un win-win, una situació en la qual ambdues parts guanyen, un interès mutu que sorgisca i que ambdues empreses obtinguen més valor juntes que per separat’.
‘Cal tenir clar que en una aliança no es va a competir, es va a complementar’, va concloure Bertomeu, que va explicar als assistents que les aliances empresarials generen avantatges competitius tals com el reforçament de marca, l’augment de massa crítica, oportunitats de nous serveis per la combinació de recursos i la generació de sinèrgies, així com excel·lència per les transferències de tecnologies i know how.
La prosperitat d’una aliança
Carlos Bertomeu va relatar com Iberia, en el cas de la seua aliança amb Air Nostrum, ha aconseguit un model d’aviació regional basat en l’externalizació de l’operació en les rutes de baixa densitat. ‘Una operació amb la qual ha evitat la inversió en flota que han hagut de fer algunes companyies europees i s’ha assegurat l’alimentació del seu “hub” en la terminal 4 de l’aeroport Adolfo Suárez-Barajas’, va explicar Carlos Bertomeu. Una experiència que, per al director acadèmic de la Càtedra es resumeix en el fet que ‘l’autèntica prosperitat és la de l’empresa amb la qual estàs cooperant’.
Bertomeu va dir també que aquest model de cooperació i aliances és possible en tots els sectors i en totes les indústries, encara que va destacar que Europa està ‘a anys llum’ en aquesta pràctica respecte a Estats Units i Àsia.
El president d’Air Nostrum també va llançar un missatge als nous estudiants de Qui pot ser empresari?: ‘Si no tens bones persones, no tens bones empreses’ i els va recordar que bona part de l’èxit està en l’equip triat per a dur a terme un projecte empresarial.