José M. Peiró: ”S’ha d’apostar pels recursos humans, reconèixer les aportacions que fan els empleats i potenciar les seues capacitats”
En una nova sessió de Qui Pot Ser Empresari? l’alumnat va gaudir d’una sessió de la mà de José María Peiró, catedràtic de Psicologia Social i de les Organitzacions de la Universitat de València. Conversem amb Peiró sobre la importància de saber com gestionar equips en una empresa i com transmetre feedbacks tant negatius com positius per a motivar-los. Peiró va contestar el nostre qüestionari empresarial:
- Un llibre que t’haja marcat?
No sabria dir-te només un, però si haguera de fer-ho em quedaria amb el del Premi Nobel d’Economia H. Simon i també investigador en psicologia (Organitzacions) - Empresari que admires i per què:
Admire a tots aquells que tenen un perfil que és capaç d’identificar necessitats de la societat i crear productes que es mantenen en el temps per a satisfer-les, els que integren a les persones de l’equip en el qual treballen i els que estan oberts a arriscar-se i innovar. - Tres qualitats que ha de tenir algú que vulga ser empresari:
Les qualificaria en tres blocs, tenacitat i il·lusió, autoestima i humilitat i capacitat d’integració. - Frase que l’ajude o li motive:
‘’Cada dia té un afany’’. - Es va fer empresari per a…
He d’assenyalar que jo no sóc empresari, sóc catedràtic i em considere un intraemprenedor social que està en l’administració pública però que tracta de detectar oportunitats, que posa en marxa projectes i al qual li agrada eixir de la rutina. - Quin és el seu major èxit empresarial?
El meu major èxit potser és el que iniciem fa 15 anys quan aconseguim posar en marxa el Màster Erasmus Mundus en Psicologia del Treball per a tenir l’oportunitat de formar a grans professionals dels recursos humans a nivell europeu. També vaig impulsar la OPAL en el 2003 i inicie com a director l’Institut IDOCAL. - De no haver sigut empresari, a què li hauria agradat dedicar-se?
Crec que no podria haver sigut una altra cosa que no fóra interemprendedor social en qualsevol dels àmbits en què es pot treballar. - Respecte a la creació d’empreses, com pensa que pot afectar la sort a l’èxit d’un negoci?
Al meu entendre la sort no existeix sinó que es crea. La sort es basa en la nostra preparació, dedicació i resiliència encara que, a vegades, diem sort a allò que no podem explicar. Però, efectivament, la sort té a veure amb treballar molt i posar obstinació a aconseguir les teues metes. - Després de la seua sessió d’avui, amb quin missatge li agradaria que es quedaren els alumnes de Qui Pot Ser Empresari?
El missatge és senzill: les empreses són les persones que la formen. Cal apostar pels recursos humans, per reconèixer les aportacions que fan els empleats, potenciar les seues capacitats i crear unes condicions de treball que siguen potenciadores de benestar i autorealització.