Les empreses coneixen la realitat informativa de la mà de sis directors de mitjans valencians
Els mitjans han de comptar amb un criteri propi per a no ser ostatges de les empreses
La I Jornada “Emprensa”, pertanyent al Cicle d’Assumptes Públics de la Càtedra de Cultura Empresarial, ha reunit amb gran èxit directors de destacats mitjans de comunicació i a les principals empreses de la Comunitat Valenciana -presents en el seu patronat- per a reflexionar sobre els reptes, les aliances, les barreres existents o la convivència obligada a la qual han de sotmetre’s les companyies privades i els periodistes i les seues empreses.
Presentades per Carlos Pascual -president de la Càtedra de Cultura Empresària- la primera taula ha comptat amb la moderació de Julio Monreal (Director Levante-EMV), i la presència de Javier Alfonso (Director de Valencia Plaza), Iñaki Zaragüeta (Director de La Razón CV) per a parlar sobre la construcció de l’agenda econòmica per part dels mitjans; la segona sessió ha versat sobre les pressions i la independència dels mitjans respecte a les empreses centraran la jornada i en ella han participat José Carlos Herreros (Director de Radio Valencia-SER) i Xavier Borrás (Director d’El Mundo CV), moderada per Julián Quirós (Director de Las Provincias).
Julio Monreal ha posat sobre la taula una qüestió clau, que no és una altra que la del desconeixement per part de l’empresa de les mecàniques informatives, la qual cosa genera “desconfiança entre els empresaris i, per tant, cert rebuig”. Però aqueixa qüestió ha de resoldre’s entre ambdues parts ja que “limita les possibilitats de les empreses de donar-se a conèixer” en obviar tot el potencial que representen per a ells i els seus productes o serveis els mitjans de comunicació.
Per a Iñaki Zaragüeta la secció d’economia dels periòdics i les pàgines salmó són “molt importants per a construir el relat empresarial” i les empreses han de recolzar-se en elles. “Requereixen -açò sí- grans dosis d’informació contrastada” ha apuntat. Tampoc ha volgut deixar passar l’ocasió per a destacar que, actualment, les empreses s’han convertit en objecte de desig per a la premsa, àvida d’informació econòmica de qualitat i no merament publicitària.
Javier Alfonso ha parlat des de la perspectiva que, actualment, li proporciona dirigir un mitjà digital en el qual és més senzill mesurar els resultats i l’impacte de les informacions publicades. ”Tenim identificats als nostres lectors –ha assenyalat- i açò ens influeix a l’hora de decidir què notica anem a cobrir o quines notes de premsa anem a publicar”. “D’entre els nombrosos comunicats de premsa i convocatòries per a actes que rebem hem de filtrar allò que sabem que interessa al nostre lector i després completar-ho amb entrevistes, explicar temes propis, donar informació sobre resultats, etc.” ha explicat el director de Valencia Plaza. A més, no ha dubtat a confessar que “les empreses que confien publicitàriament en el nostre producte reben major atenció per part del nostre mitjà”.
El director de Las Provincias, Julián Quirós, ha recordat que el treball dels mitjans “és acostar-se al màxim als fets. Estem per a explicar les coses, no podem comprar els problemes d’uns altres”, ha comentat. Quirós s’ha mostrat contundent en afirmar que “reps tanta pressió com permets” i ha recordat que els mitjans “han de distingir quan fan periodisme i quan comunicació”.
La pressió que les xarxes socials exerceixen sobre el periodisme tradicional no ha passat inadvertida. José Carlos Herreros així ho ha dit, indicant que els periodistes veuen amenaçada la seua labor, el rigor i la professionalitat amb la qual han de treballar, per culpa de les xarxes socials, que viuen en la cultura d’aconseguir el major nombre de clics i a informar al minut del que està passant, saltant-se en nombroses ocasions la necessària acció de contrastar amb altres fonts. “Mètode, criteri i rigor, açò exigeix el periodisme” ha dit el director de Radio Valencia-SER.
Xabier Borrás ha anat un pas més enllà en la necessària autocrítica que han de fer els mitjans tradicionals que operen en l’escenari digital indicant que “hem perdut l’oportunitat de conèixer el perfil dels nostres lectors”. Borrás ha aprofitat per a posar l’accent en una qüestió que, sens dubte, estarà molt present en un futur no gaire llunyà: pagar per consumir els continguts digitals de la premsa tradicional, “la informació té un valor i si el lector no paga per ella s’està equivocant” ha dit. “I nosaltres, els mitjans -ha continuat- ens equivoquem si creiem que només venem notícies, nosaltres venem veracitat, rellevància i exclusivitat”. Finalment, ha tancat la seua intervenció assenyalant que “un mitjà viu de la seua credibilitat, el dia que deixem de ser creïbles, serem prescindibles”.