Manuel García y Luz Adell: dues visions del sector empresarial

28/05/2019

okoko

Dilluns passat 27 d’abril, en el nostre programa Mentoring vam comptar amb dos ponents excepcionals: Manuel García Portillo (president de Tecnidex) i Luz Adell (directora de Big Ban Angels). Després de la seua sessió, conversem amb ells sobre les qualitats que ha de tindre un empresari i si la sort influeix en l’àmbit empresarial, entre altres qüestions.

1. Un llibre que li haja marcat
Manuel García Portillo: Fa molts anys vaig llegir De zero a Zara, donat el meu interés a aprendre la història de Amancio Ortega. Ho vaig llegir quan vaig començar a ser empresari per a entendre millor com uns altres havien aconseguit arribar a ser-ho. A més hi ha altres llibres com a Sapiens, o Massa intel·ligent per a ser feliç, que també em resulten interessants.

Luz Adell: El mètode Lligen Startup, d’Eric Ries. Se centra en la producció d’alguna cosa que agrade al mercat, i al final ajuda analitzar i mesurar l’acceptació del mercat per a després incorporar millores i ja, en aqueix moment, et disposes a captar capital privat.

2. Empresari que admire i per què
Manuel García Portillo: Diria dos. AmancioOrtega, ja que va partir de zero. Des dels catorze anys anava portant camises d’un costat a un altre, i ha demostrat que l’ésser humà és capaç de fer meravelles. I més si ho fa des de la humilitat que demostra Amancio Ortega. He de reconéixer també el talent i la capacitat de treball i d’esforç de Juan Roig, una persona que jo crec que té com a principal valor la seua transformació per a ser un grandíssim empresari.

Luz Adell: El fundador de Amazon, Jeff Bezos. Ha sabut afegir al model tradicional una capa digital, i em resulta molt admirable.

3. Tres qualitats que ha de tindre una persona que vol ser empresari
Manuel García Portillo: L’ètica és imprescindible, no es pot enganyar a ningú. L’empresari també ha de tindre formació i cultura empresarial. I, el tercer, és tindre clar que un empresari sempre haurà d’esforçar-se mentre seguisca desepempeñando la seua funció.

Luz Adell: Sens dubte, entre moltes altres, les que són clau per a mi són la tenacitat, la humilitat i la motivació.

4. Frase que l’ajude o motive
Manuel García Portillo: Hi ha moltes frases, però crec que la principal és que “fer les coses bé sempre té premi”.

Luz Adell: “La disciplina és la part més important de l’èxit” de Truman Capot.

5. Es va fer empresari per a…
Manuel García Portillo: Diria que per necessitat, però també perquè el meu pare encara que era mestre, es feia càrrec dels negocis familiars i vaig haver d’aprendre amb ell aqueixes labors.

Luz Adell: Encara que no sóc empresària, treball amb molts empresaris i crec que la il·lusió i la motivació també són determinants perquè haja triat el sector de la inversió privada en startups.

6. Quin és el seu major èxit empresarial?
Manuel García Portillo: Jo sempre pense que el desenvolupament d’un projecte ètic i responsable socialment, que no perda l’essència per damunt dels seus negocis. Sense llevar-li importància als negocis, és clar.

Luz Adell: Encara està per arribar.

7. De no haver sigut empresari, a què li hauria agradat dedicar-se?
Luz Adell: M’agrada especialment el procés creatiu. L’arquitectura i la ceràmica són dos camps que tinc pendent explorar.

8. Respecte a la creació d’empreses, com pensa que pot afectar la sort a l’èxit d’un negoci?
Manuel García Portillo: La sort afecta en la mesura de si t’enxampa treballant o no. És a dir, no crec que hi haja una altra forma de tindre sort. La sort és per al qual treballa, si no és impossible que la sort aparega.

Luz Adell: La sort és un factor més. És important que vaja de la mà d’altres capacitats o aptituds.

9. Després de la seua sessió de hui, amb quin missatge li agradaria que es quedaren els alumnes de Programa Mentoring?
Manuel García Portillo: Vull que sàpien que no hi ha gens impossible si s’envolten de bones persones i de bons professionals.

Luz Adell: La necessitat de treballar duro. Ser emprenedor és una forma de vida i amb molts alts i baixos i és important saber gestionar les expectatives i el saber acceptar consells, saber delegar i ser flexible.