Ramón Reche (Banc Sabadell) posa l’accent en la necessària solidesa del finançament dels projectes
Ramón Reche, Director Regional de València Centre del Banc Sabadell, recentment incorporat al programa Mentors per a emprenedors universitaris de la Càtedra de Cultura Empresarial ens desgrana en aquesta entrevista els secrets d’un bon finançament per a projectes emprenedors i l’obligatorietat de no perdre de vista les necessitats del client.
Què li porta a sumar-se al programa de Mentoring de la Càtedra de Cultura Empresarial?
Principalment el fet de detectar una demanda latent que no és una altra que la necessitat que els emprenedors coneguen la pota financera dels seus projectes. Quan es decideix invertir es pensa molt en els diversos proveïdors que fan falta però no obstant açò no cauen en el compte de les possibles necessitats financeres externes, en aquest cas la banca. Crec que hi ha molt de desconeixement en aquest apartat precisament en un moment en el qual hi ha moltes fórmules per a cobrir les necessitats d’un emprenedor que, precisament, no són les més conegudes.
Per tots aquests motius, quan Javier Garín ens va proposar participar en el programa de mentoring acceptàrem encantats. En l’ADN del Sabadell està el poder contribuir a ajudar als emprenedors, és una gran oportunitat que no podem perdre’ns.
Llavors existeixen productes específics per als emprenedors?
Sí, disposem del Programa BStartup, la iniciativa de Banc Sabadell per a recolzar a joves empreses innovadores i tecnològiques a desenvolupar els seus projectes amb les màximes garanties d’èxit. Com les operacions d’emprenedors no solen tenir darrere un suport econòmic solvent, en aquest tipus de casos cal creure en els projectes i en les persones. Per açò, en aquest programa els propis analistes que mesuren els riscos no són els analistes tipus de l’entitat, saben que han de valorar altres qüestions.
A través d’aquest instrument destinem 1.000.000 € per a recolzar financerament 10 projectes a l’any. A més, i en la línia d’aqueixa atenció diferenciada que precisen, també disposem d’oficines específiques per a ells.
Què pensa que pot aportar com a mentor? Què li aportaran a vosté els alumnes?
Experiència, sens dubte. Fa 38 anys que vaig entrar en aquesta entitat, quan vaig vindre a València érem 3000 empleats en l’entitat amb 140 oficines i hui som 30.000 empleats amb 2.800 oficines. A més, vaig començar en el banc en la part administrativa, per a passar molt ràpid a la part comercial i no oblidant mai que el més important en totes les empreses és “El Client”.
Amb tants anys he vist multitud de casos i situacions que, encara que no ho semble, es repeteixen sempre. Tot açò et dóna un bagatge que pot ser molt important per als emprenedors ja que s’arriba a preveure a quins problemes s’hauran d’enfrontar. Els problemes de posar en marxa un negoci no han canviat tant amb el pas dels anys.
Personalment els vull fer arribar la importància que ara és clau “El Client”, quan fins a fa uns anys era el producte. En aquest moment cal escoltar-los i saber què et demanen i què necessitats poden arribar a tindre.
Per part d’ells, aprendré molt sobre el nou escenari en el qual es mouen els negocis, que no és un altre que el de les noves tecnologies. La meua generació, lògicament, no té un coneixement profund d’aqueix camp i sabem que l’espai en el qual es desenvolupen els negocis també és un condicionant. Per açò, aprendre sobre aqueix camp de la mà dels qui ho estan trepitjant, serà una gran lliçó per a mi.
És la primera vegada que participa en un programa de Mentoring?
En un entorn acadèmic sí. En el banc he dut a terme aquesta tasca durant molts anys a nivell intern, ja que amb les successives incorporacions de plantilles d’altres bancs era necessari unificar cultures d’empresa. I també perquè no sempre s’incorporava personal amb suficient experiència en banca i sobretot en empreses.
A més, com a mentor que ve del món de la banca, m’he proposat que l’emprenedor reprenga la confiança en els bancs, alguna cosa que s’ha perdut molt fruit de la crisi que hem passat. L’emprenedor és molt poc inclinat a desvetlar els seus projectes i en nombroses ocasions, per a no haver de fer-ho, cerca la informació que necessita en Internet i clar, ací no està tot. La meua intenció és poder aportar el meu granet d’arena perquè tornen a confiar-nos els seus projectes.
La veritat és que formar part de la Càtedra i del programa de mentoring cobreix també una inquietud personal que tinc per la formació, sempre m’ha agradat, i d’una manera o una altra he tractat de no abandonar-la.
Creu que vivim un boom del emprenement? Tothom està preparat per a invertir?
Crec que el que ha ocorregut és que molts empleats d’empreses que han vist com els negocis funcionaven i que tenien algun problema en el seu entorn laboral s’han llançat a emprendre, en veure només la cara amable d’aquesta qüestió. Ja ficats en el procés, és quan han descobert el difícil que és.
Per aquest motiu, tot aquell que s’anime a emprendre ha de tenir iniciativa, esperit de sacrifici i no tenir grans aspiracions ganancials en poc de temps. Traure un negoci avant és una carrera de fons, cal treballar per a perseguir el somni.
D’altra banda, crec que l’actual configuració del sistema de treball, en el qual molts joves treballen en remot, no ajuda gens a descobrir el talent ocult. Abans veies a aqueixes persones amb esperit emprenedor i d’aportació de valor als negocis, era més fàcil detectar-les, avui és més complex. Programes com aquest ens ajuden a descobrir-ho.
Vol aprofitar per a traslladar als alumnes algun missatge concret?
Sí, ja ho vaig dir en la meua intervenció amb tot el grup en la jornada de presentacions mentors/mentoritzats, però vull insistir. Tenen el meu email a la seua disposició per a escriure’m abans de la primera sessió -a l’abril- i explicar-me les seues inquietuds. Així podré ajustar la meua intervenció a les seues necessitats.