Adolfo Utor: “En la societat d’avui, les empreses humanes són més competitives”
Adolfo Utor, president de Baleària i nou director acadèmic de la Càtedra de Cultura Empresarial de la Universitat de València, situa a les persones en el centre de qualsevol projecte empresarial d’èxit enfront del model tradicional que persegueix només l’obtención de beneficis. “Ara més que mai, les persones juguen un paper central per a l’èxit de les organitzacions. Les empreses humanes són més competitives” ha explicat.
Per a Utor, “el principal objectiu de l’empresa del segle XXI és complir amb els seus grups d’interés, contribuint al desenvolupament i creixement de les societats on s’emmarca la seua activitat” aportant-los riquesa més enllà d’un concepte purament econòmic, retornant-los recursos per a créixer i contribuir al seu desenvolupament. Alguna cosa per al que és necessari, lògicament, comptar amb un compte de resultats positiu.
Així ho ha manifestat en la inauguració de la 19º edició del programa Qui Pot ser Empresari? que organitza la Càtedra de Cultura Empresarial de la Universitat de València i en el qual s’estrena com a director acadèmic.
Sota el títol “Nou paradigma de l’empresa del segle XXI. Els Objectius de Desenvolupament Sostenible, un mar d’oportunitats” el president de Baleària ha desgranat la seua particular visió de l’empresa, que passa per la necessitat d’adaptar-se a un nou context d’incertesa en el qual “res és estable i ens obliga a adaptar-nos i innovar o desaparèixer”.
Un context en el qual és vital “tenir un relat i una finalitat trascedent capaç d’il·lusionar i entusiasmar a un equip, incorporar noves tecnologies digitals i treballar amb nous models organitzatius”.
Segons el parer d’Utor, és precisament en aquest escenari d’inestabilitat on les empreses juguen un paper actiu i han de “veure oportunitats on uns altres solament veuen problemes” assumint el seu protagonisme com a actor social. En aqueix sentit ha recordat l’adscripció de Baleària als Objectius de Desenvolupament Sostenible de les Nacions Unides, pel qual l’empresa ha compromès la seua activitat amb un creixement sostenible, inclusiu i amb menor impacte ambiental. Utor ha defensat la rendibilitat d’aquesta estratègia per a qualsevol projecte empresarial a llarg termini.
Utor no ha volgut desaprofitar l’oportunitat de traslladar als alumnes un important missatge, recalcant-los que la reputació és el bé més preuat d’una empresa, “pot representar més del 50 % del seu valor” els ha dit, a més d’explicar-los que suposa el conjunt de valors que dota a les empreses un entorn estable per a desenvolupar el seu negoci al mateix temps que alimenta l’orgull de pertinença i dóna cohesió a les plantilles.
En el discurs del nou director acadèmic de la CCE no han faltat les referències a la importància de les denominades softskills -valors, intuició, actitud, cultura, ambició, empatia, lideratge- en el bagatge del nou directiu així com el pensament crític, l’esperit creatiu, la comunicació, la cultura, els valors, la intel·ligència emocional, “les habilitats humanístiques -ha dit- són en aquests temps de canvi més necessàries que mai”.
Pel programa Qui Pot Ser Empresari? han passat més de 700 alumnes al llarg de 18 edicions. Es tracta del curs central dels cicles de la Càtedra de Cultura Empresarial de la UV, que fa possible que els alumnes seleccionats aprenguen amb els millors directius, contagiant-se així de la seua emoció empresarial.
La Càtedra de Cultura Empresarial inclou altres programes formatius orientats a joves emprenedors. Des de la seua creació fa 19 anys han sigut nombrosos els grans empresaris i directius que han passat per les nostres aules amb el ferm objectiu d’inocular el virus de l’emprenement entre els 7373 estudiants que han triat aquestes aules per a la seua formació.